Udstyr

Sådan får du en bedre arbejdsstilling ved computeren

Mange danskere lider desværre under en arbejdsskade af den ene eller den anden art – og af mange forskellige årsager. Det kan for eksempel være lagermedarbejderen, som forsøgte at løfte noget tungt frem for at benytte en vakuumløfter, og derved har fået ondt i ryggen. Men det er ikke altid fysisk krævende jobs, som tærer på kroppen – det kan nemlig også være slidende at arbejde på kontor foran en computer. Derfor får du her nogle gode råd til, hvordan du får en bedre arbejdsstilling, når du sidder foran computeren, sådan at du undgår at slide din krop op før tid.

Indstil stol, bord og skærm korrekt

  • Kontorstol: En god regel er, at du skal kunne lægge to-tre fingre imellem kanten af sædet og din knæhase, samt at sædet skal vippe en anelse forover, sådan at du ikke kommer til at lukke for blodomløbet i dine ben. Du skal også gerne kunne sætte dine fødder fladt på gulvet. Stoleryggen skal gerne kunne støtte lænden, og når du sidder på stolen, skal du kunne slappe helt af i skuldrene, samt have armene hængende ned langs siden. Dine underarme skal hvile på bordet, når du bruger computeren, og det skal ikke være nødvendigt at bevæge armene for meget, for at kunne nå tastatur og mus.

  • Bord: Et hæve-sænkebord er optimalt, så du kan variere mellem stående og siddende position. Sørg for at der er plads på og omkring bordet, til at du kan ændre stilling jævnligt. Når du står, skal du også sørge for at din arbejdsstilling er behagelig, men skift gerne mellem siddende og stående, så du får mest mulig bevægelse ind i arbejdsdagen.

  • Skærm: Du skal kunne hæve eller sænke din skærm, så den står rigtigt i forhold til, hvordan du sidder. Når du sidder ret på stolen, skal du kunne se lige hen over skærmens top.

You may also like