Miljø

Derfor skal du tænke på miljøet når du forbruger

Der er stor fokus på klima og miljø på alle fronter for tiden. Det er en politisk og samfundsmæssig debat, der fylder meget, og det er med god grund, da det er et meget vigtigt emne. Men det kan også nogle gange virke demotiverende, når man ser hvor stort problemet er, og hvor mange mennesker, der ikke går op i at gøre en forskel. Det kan virke helt håbløst, og som om, man ikke kan gøre den store forskel, når man blot er et enkelt menneske. Men faktisk kan du altid gøre en forskel i verden, og du kan altid stemme på, hvordan du synes verden skal være, hvis du er bevidst i dit forbrug.

Du påvirker firmaerne valg

Hvis du er bevidst om de miljørigtige valg, når du forbruger, sender du et stærkt signal om hvor fokus skal være for produktionsvirksomhederne. Det gælder både når du handler ind til dit personlige forbrug, og når du foretager større køb, som for eksempel hvis du skal holde en fest. Bestiller du mad udefra kan det være let at se det som en undtagelse fra dit daglige fokus på miljøet. Men netop her er det ekstra vigtigt, da en cateringvirksomhed leverer mad til mange mennesker hver eneste dag. Og hvis alle ser det som en undtagelse, har de intet incitament for at skabe en forandring. Derfor skal du være kritisk, og være med til at påvirke firmaernes valg til bedre, mere miljø- og klimabevidste alternativer. Der findes allerede en del catering med fokus på gode valg, som du kan støtte op omkring, næste gang du skal holde fest.

Udbud og efterspørgsel

Det er jo det, det handler om, når man taler produktion af forbrugsgoder såvel som fødevarer. Du påvirker derfor butikkerne til at have et udvalg af miljøbevidste varer, hvis det er disse varer du vælger at købe. Når butikkerne indkøber flere miljørigtige varer, påvirker det så igen produktionsvirksomhederne, der nu bedst kan sælge varer, der lever op til tidens krav om tanke på miljøet. Her skal du også huske at spørge butikken, hvis der er en vare du har brug for, men som ikke fås i den variant du ønsker. Dermed er du med til at skabe en efterspørgsel på, at butikken begynder at få et bedre alternativ på hylderne.

Hvert køb er en stemme

Når man tænker over, at det er forbrug der bestemmer hvad der findes i butikkerne, og hvad der tilbydes og produceres, så bliver man klar over, at al forbrug er en stemme på, hvordan man synes verden skal være. Du skal derfor sørge for at stemme højt og tydeligt på en mere miljø- og klimabevidst verden, hver eneste gang du forbruger. Det er sådan vi som forbrugere kan ændre verden, en cateringvirksomhed, en indkøbstur, eller en forespørgsel ad gangen. Dermed kommer samtalen om klima og miljø ned på område, hvor vi alle kan være med til at gøre en forskel, i stedet for blot at være noget politikkerne taler om.

You may also like